4/15/2013

Style Icons... Punk



Vivienne Westwood, style icon, aesthetic phenomenon all over the world, muse of punk, symbol of transgression, promoter of the mix&match: here is the woman who, for decades, has challenged (and won) the establishment, with her style, wisely blend, that for over 30 years, creates not only clothes, but proper "ways of being."
The genesis of the punk movement should be read in the economic and sociopolitical context of London and New York in the early 70's. Punk was a strong reaction against old generations, considered oppressive and outdated: rock bands reinvented the music, Richard Hell wrote nihilistic poems flaunting self-made torn T-shirts.
That's when Vivienne with her partner Malcolm McLaren opened the store in London, becoming the center of the punk world with an irreverent style, symbol of subversion, and here in King's Road, will create the pieces that will sign history, considered objects of "worship", such as the tight black leather jackets, the pants with zippers and studs, or the tube Lurex ones, and the rubber clothes.
Punk's point of view is associated to clothes that have been destroyed or have been reassembled together: the inside facing out, unfinished, or damaged. During the late '70s the Westwood presents a sado-masochism inspired collection, with accessories like laces, razor blades, bicycle chains and collars with metal tips, combined with traditional elements of the British style, such as tartan fabric, producing an even more shocked reaction.
She promote a continuous deconstruction, the "culture of denial", somewhat like the Dada movement tried to destroy the institution of art, she pushes on the destruction of the old concept of fashion. Her radical clothes are her own imagery: they look dirty, torn, scarred, spectacular, cruel, traumatized and sick. Westwood's fashion want to get to transform the anatomy of the body, she redraws the image, according to what she wants to express. "All the clothes I wore people would regard as shocking, I wore them because i just thought That I looked like a princess from another planet".
"A princess from another planet", post-modern style reference of the late-twentieth century, whose influence continues to shine in the work of contemporary designers like Rei Kawakubo and Martin Margiela.


Vivienne Westwood, icona di uno  stile subculturale, fenomeno estetico in tutto il mondo, musa del punk, emblema della trasgressione, ideatrice della commistione di stili: ecco la donna che per anni ha sfidato (e vinto) l'establishment, con il suo stile, sapientemente miscelata, che da oltre 30 anni, crea non solo abiti, ma dei veri e propri "modi di essere".
La genesi del movimento punk va letta nel contesto economico e soprattutto sociopolitico di Londra e di New York agli inizi degli anni 70. Il Punk è stato una forte reazione contro le vecchie generazioni, considerate oppressive ed antiquate: i gruppi rock reinventavano la musica, Richard Hell scriveva liriche nichiliste sfoggiando t-shirts strappate che si faceva da solo .
è allora che il  negozio aperto a Londra da Vivienne con il compagno Malcom McLaren diviene il centro della scena del mondo punk con una moda indisponente, simbolo e mezzo di sovversione, e lì, a King's Road che creerà i pezzi che entreranno nella storia, dei veri e propri oggetti di "culto", come le giacche di pelle nera strettissime, i pantaloni con cerniere e borchie, o a tubo in lurex e gli abiti di gomma.
Lo sguardo del punk è associato a vestiti che sono stati distrutti, o che sono stati riassemblati: l'interno rivolto verso l'esterno, non finiti, o deteriorati. Verso la fine degli anni ’70 la Westwood presenta una collezione ispirata al sado-masochismo, con accessori come lacci, lamette, catene di bicicletta e collari a punte metalliche, accostati a tradizionali elementi dello stile britannico, come il tessuto tartan, producendo un risultato complessivo ancora più sconvolgente.
Agisce promuovendo una continua decostruzione, una "cultura del rifiuto", un po' come il movimento Dada aveva provato a distruggere l'istituzione dell'arte, così lei spinge sulla distruzione del concetto stesso di fashion.  I suoi abiti radicali sono un linguaggio figurato:  sembrano sporchi, strappati, sfregiati, spettacolari, crudeli, traumatizzati, malati. La moda della Westwood vuole arrivare a  trasformare l'anatomia del corpo, ne ridisegna l'immagine, secondo ciò che vuole esprimere. "All the clothes I wore people would regard as shocking, I wore them because I just thought that I looked like a princess from another planet".
"A princess from another planet", riferimento imprescindibile  dello stile postmoderno del tardo ventesimo-secolo, la cui influenza  continua a trasparire nel lavoro degli stilisti contemporanei come Rei Kawakubo e Martin Margiela.


Nessun commento:

Posta un commento